Uppföljning på inlägget "Turkiet"

Jag skrev ett inlägg för några dagar sen som heter Turkiet, det hittar ni här. Det var inte så många som svarade så uppföljningen blev inte riktigt som jag tänkt mig, men det blir nog bra ändå. Måste bara tala om att jag ibland kan formulera mig lite otydligt i stundens hetta!
 
Det jag tänkte diskutera var fördomar, just för att jag vet att väldigt många har det. Eller rättare sagt, vi alla har det mer eller mindre och jag påstår inte att jag är ett undantag. Det finns både bra och dåliga fördomar (antar att allt har ett + och ett -) Nu pratar jag inte om fördomar endast gällande ett land (som i detta fall är Turkiet). Det kan vara kristna, muslimer, religion i sig, länder, någons utseende, mat osv, ja llt möjligt. Jag valde landet Turkiet som diskutionsämne denna gången för att det är väldigt brett och jag är intresserad av vad folk har för bild av detta land. Det intressant och roligt att se vad folk har att säga. Nu var det inte många som svarade, men jag tackar er som gjorde det (+ till er från moi). Jag har såklart frågat många av mina vänner vad de hade för bild av Turkiet innan de åkte dit och vad de hade för bild när de kom hem igen. Näst intill alla jag frågat har sagt samma sak, vilket jag tycker är väldigt intressant.
 
De flesta, inklusive jag själv, hade denna bild av Turkiet och människorna där innan vi varit där (i stort sett):
Sol, bad, sliskiga turkar med stora näsor och att alla skulle vara väldigt troende muslimer (med en negativ klang).
 
Vår bild efter att ha varit där:
Ett underbart land med underbara människor och så mycket mer än bara sol och bad. En tjej som kommenterade inlägget sammanfattade "efterbilden" väldigt bra tycker jag. Hon skrev såhär om sin "efterbild".

"Nu är mina tankar ett underbart land, med fantastisk kultur, härliga människor, fortfarande mycket sol och bad, men så otroligt mycket mer."
 
Ni ser ju själva hur stor kontrast det är på för och efter-bilden. Detta öppnade upp mina ögon otroligt mycket och jag är så otroligt tacksam att jag fick uppleva detta. Jag lärde mig något livsviktigt min första vecka i detta land. Det kanske är därför jag tycker så mycket om det och vill spendera så mycket tid som möjligt där. Jag lärde mig otroligt mycket under mina tre månader i Alanya, både om mig själv, om livet och om andra. Den kunskapen kommer jag att ha med mig resten av mitt liv, och tacka gud för det.
 
Och att alla i Turkiet är jättetroende och följer "de muslimska reglerna" strikt är inte alls sant. Till exempel, de muslimska ungdomarna är liksom helt "vanliga" ungdomar. De är morderna (finns såklart undantag). Dagens svenska kristna ungdomar är också morderna. Man märker knappt att de är troende. De flesta går inte till kyrkan varje söndag, de flesta tror inte på vartenda ord som står i Bibeln. Samma sak med ungdomarna i Turkiet. You get the point. Förlåt om någon tar illa upp av något jag skrivet, det är inte alls min avsikt.
 
Nu svävar jag iväg lite från ämnet och babblar känner jag. Jaja, tillbaka till ämnet och poängen. Det jag vill komma fram till (kanske inte varit så tydlig) är att fördomar oftast inte stämmer. Innan du tror på något, ta reda på hur det egentligen ligger till och gör det på egen hand. Ett litet tips för ett lyckligare och bättre liv!
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Min profilbild

Välkommen till min blogg! Mitt namn är Emmy och jag kommer från Lindome som ligger två mil söder om Göteborg. Skriver mycket om Turkiet, min vardag, tankar och upplevelser. Träffade min kärlek i Turkiet sommaren 2012 och har sedan dess spenderat ett år i turistorten Alanya. Flyttade tillbaka till Sverige i början på 2014. Vill ni komma i kontakt med mig så kommentera här på bloggen eller skicka ett mail!

Mail: [email protected]
Instagram: emmythornelof