Krångligt..

Jag håller nu på att kolla upp vad som behövs för att söka visum i Turkiet. Herre-min-gud vad omständigt det låter..
 
Här är en liten "guide", dock väldigt kortfattad.
 
1. Först måste man bege sig till skattekontoret för att skaffa ett verginummer. Detta behövs för att öppna ett bankkonto.
2. Gå till banken och öppna ett bankkonto. Sätt sedan in de pengarna som du behöver.
3. Gå till polisen och säg hur länge du vill ha visum.
4. Åk tillbaka till skattekontoret och betala.
5. Fyll i blankett, ta fyra passfoton hos en fotograf, ha papper från banken och kopia på passets framsida och stämpelsida.
6. Åk till polisen igen och visa upp kvitto från skattekontoret, papper samt betala igen.
 
Allt detta går på ungefär 1600 kr (460 lira) + ca 21000 som man måste visa upp att man har på banken (för 6 månader).
 
Skulle jag åka till Cypern skulle det kosta ca 2000 kr (om vi bor på ett fett ai-hotell hehe). Så frågan är vad man tjänar mest på? Att åka till Cypern och få tre månader "gratis" och betala visum för tre månader eller fixa visum för sex månader? Vill åka till Cypern, hade varit så skönt och kul.
Kommentarer
Tiina Beyaz säger:

Hej :)
Tänkte bara meddela att de inte längre går att åka till Cypern för nya 90 dagar! Det har blivit nya regler ang. Visum i början av året! :/
Sjuk deppigt!
Det finns en grupp på fb, man kan gå med där om man har en turkisk kille :) där finns fakta om de nya reglerna!
Lycka till :)

Svar: Jag är med där! :) Och som jag har fattat borde det gå att åka till Cypern. Det är mina 180 dagar som går ut och då har jag varit här i Turkiet 86 dagar. Sen börjar det en ny 180dagarsperiod och då får jag ju nya 90 dagar? Ska till polisen och fråga för att vara på den säkra sidan. :)
Emmy Thörnelöf

2013-07-10 | 14:58:15
Tiina Beyaz säger:

Okej :)
Exakt bättre att fråga en gång för mycket när de gäller turk regler ;)

2013-07-10 | 15:59:14
Deniz säger:

Om det fortfarande går så rekommenderar jag att du åker över till Cypern med tanke på att det kan vara roligare än att springa fram och tillbaka till polis och skattekontor, haha :).

Annars brukar Pegasus Airlines ha billiga flyg från Antalya till Grekland :)

Svar: Tack för tipset, och ja, jag håller helt med! :)
Emmy Thörnelöf

2013-07-10 | 16:37:24
Bloggadress: http://www.deniz.blogg.se/
Karin säger:

Du får vara i Turkiet i Max 90 dagar på en 180 dagars period. Alltså kan du inte bara åka till Cypern om du inte tänker stanna där i 90 dagar.. Du får alltså inte 90 nya dagar bara för du åker dit eftersom du fortfarande är i din 180 dagars period. 90 dagar i turkiet. 90 dagar utanför turkiet. Därför är visum det enda du kan skaffa om du vill stanna i Turkiet. Nya hårda regler!

Svar: Min 180-dagarsperiod går ut den 9 augusti och då har jag varit i Turkiet i 86 dagar under dessa 6 månader. Då börjar ju min nya 180-dagarsperiod den 10 augusti och då borde jag ju kunna göra som jag tänkt? Eller vad tror du?
Emmy Thörnelöf

2013-07-10 | 17:48:52
Kristina säger:

Får du inte vara i Turkiet är den nya perioden börjar? För jag var i Turkiet den 22 mars och då börjat min nya 180 dagars period den 22 september och då hade jag tänkt vara i Turkiet.. Och jag är långt ifrån 90 dagar.. Runt 20 dagar men ska jag behöva åka hem för det? Jag har paniiiik nu!!!

Svar: Jag är helt säker på att det ska vara lungt i ditt fall :)
Emmy Thörnelöf

2013-07-17 | 18:18:12
Kristina säger:

Åhh tack så jättemycket! Har gått runt och oroat mig :P haha

2013-07-18 | 17:39:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Min profilbild

Välkommen till min blogg! Mitt namn är Emmy och jag kommer från Lindome som ligger två mil söder om Göteborg. Skriver mycket om Turkiet, min vardag, tankar och upplevelser. Träffade min kärlek i Turkiet sommaren 2012 och har sedan dess spenderat ett år i turistorten Alanya. Flyttade tillbaka till Sverige i början på 2014. Vill ni komma i kontakt med mig så kommentera här på bloggen eller skicka ett mail!

Mail: [email protected]
Instagram: emmythornelof