Förberedelser och planering

Vill bara säga att detta inlägg är mest för min egna skull. Jag vill ha koll på pengar och vad som ska göras osv undet detta året! Vill ni läsa så får ni självklart göra det, tror inte det är så roligt för er bara :)
 
Saker att köpa:
Jag tänkte göra en lite lista på vad jag behöver införskaffa innan jag åker iväg. Har kommit på lite allt möjligt men inte skrivit ner det någonstans.. Behöver hålla lite koll på mig själv och vad som ska köpas osv.
 
- En långklänning. Lånade ALLTID Cassies långklänning förra sommaren. Jag verkligen älskade modellen och mönstret! Därför tänkte jag skaffa mig en egen långklänning nu inför sommaren.
- Ett par sandaler. Varenda gång vi gick ut hade jag mina converse. Jag älskar mina converse men kan ju vara kul att ha något annat någon gång (och gärna något luftigare när det är typ 30 grader varmt).
- Lite "mat". Finns vissa saker jag inte vill vara utan.. Så jag tänker försöka ta med mig allroundkrydda, pesto, teriyakisås, couscous och lite nudelpaket. Någon som vet om något av detta finns i Alanya? Har inte lyckats hitta det där nämligen.
- Ett solpuder.
 
Tror det var allt men har säkert glömt något.
 
 
Budget:

Inkomster 2013:
Studiebidrag; ca 4500 (bidrag+lån)+10 500(bidrag), förhoppningsvis.
Lön; Vet inte, beror på om jag jobbar där och/eller innan jag åker.
Gåvor; -
Övrigt; 8000
Summa; 23 000

Utgifter i Alanya: (juni-januari)
Hyra; ca 6000
El + vatten; ca 2000
Mat; ca 7000
Flygbiljett dit; ca 1500
Transfer; 100
Nöjen; ca 5000 (+1000 i krydd)
Övrigt; ca 2000
Visum: 1000 + 3250x6 (19 500 som man måste visa upp). Dock fixar vi det, vi behöver alltså inte "äga" dessa 19 500! Åker jag till Alanya den 30 maj kan jag vara i Turkiet till den 9 augusti på mitt turistvisa. Mitt turistvisa går ut den 9 augusti.

Summa; ca 26 000

Om man tar bort kostnaderna för flygbiljett och visum blir kostnaden per månad 3000 kr. Enligt säkra källor ( ;) ) kan man klara sig på 2000 i månaden. För att krydda lite räknade jag 2500/mån och då blir den totala summan 20 000. Jag behöver alltså 20 000, helst lite mer.

 

Studier:
Har ju tänkt att plugga i sommar och i höst. Hittills är det två kurser som jag verkligen vill gå och ska söka till. Eller jag har redan sökt till en av dem men w/e. Turismvetenskap, Turism idag och Introduktionskurs i turkiska språk. HÄR kan ni läsa om de två kurserna!

Kommentarer
Frida säger:

Jag hoppas att du sökt till sommarkursen för sista datum till det är ju på fredag!

2013-03-13 | 12:06:19
Bloggadress: http://fridaliljeberg.blogg.se
e säger:

Hur åker du från Antalya till Alanya? :)

2013-03-13 | 19:19:37
janine säger:

pesto finns både på tansas och migros, antagligen på de större också. Nudlar finns på alanyum och metro, både såna där paket och typ såna där muggaktiga som han häller på kokande vatten på. teriyaki kan jag ha sett på metro, men är inte säker :)

Svar: Tack så mycket Janine! Skönt att slippa ta med pestoburkar och nudelpåsar :)
Emmy Thörnelöf

2013-03-13 | 21:46:02
Bloggadress: http://beautifullife.myshowroom.se
Johanna säger:

Pesto kan du hitta på typ migros och tansas, nudlar finns på metro, vet inte om det finns någon annan stans, couscous vet jag inte om jag sett men bulgur finns iaf att hitta, antagligen kan du hitta couscous på metro också. vi har lyckats hitta en krydda som smakar typ grillkrydda, funkar helt bra liksom :) terrysåsen är jag dock skeptisk till att du kan hitta. hoppas det var till någon hjälp :D

Svar: Åh, tack så mycket! Då behöver jag inte ta med pesto i alla fall! :)
Emmy Thörnelöf

2013-03-14 | 04:04:24
Bloggadress: http://beautifullife.myshowroom.se
Jennie säger:

Har du kollat hur mkt det kostar för dig att typ åka till grekland fram o tillbaks.. Din turistvisa går ut i augusti sa du, då har dina 6 månader gått som jag förstår (eftersom du var där nu precis)..
Måste ju vara billigare att åka över gränsen o få en ny 6månaders turistperiod än att söka (betala) visum..
En liten tanke bara ;)

2013-03-19 | 12:00:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Min profilbild

Välkommen till min blogg! Mitt namn är Emmy och jag kommer från Lindome som ligger två mil söder om Göteborg. Skriver mycket om Turkiet, min vardag, tankar och upplevelser. Träffade min kärlek i Turkiet sommaren 2012 och har sedan dess spenderat ett år i turistorten Alanya. Flyttade tillbaka till Sverige i början på 2014. Vill ni komma i kontakt med mig så kommentera här på bloggen eller skicka ett mail!

Mail: [email protected]
Instagram: emmythornelof