Mitt magproblem

Som många säkert vet så har jag haft problem med min mage sedan sommaren 2005. Jag är alltså inne på mitt åttonde år med mina magbesvär nu. Jag har varit hos olika läkare, gjort ultraljud, EKG osv men ingen kan hitta något fel och de säger att de inte kan komma på vad mina symptom har för ursprung. Jag var hos ännu en läkare nu i veckan som var bra tycker jag. Han försökte verkligen lista ut vad det kunde vara och ställde massa frågor (som ingen av de andra läkarna har ställt). Han skrev ut en medicin som tydligen ska hjälpa mot magsår, sura uppstötningar och sånt (trots att jag aldrig haft sura uppstötningar).. Det gjorde han för att kunna utesluta magsår om det skulle vara så att medicinen inte fungerar.
 
Jag tänkte försöka att beskriva mina symptom så gott jag kan här så kanske någon stackare där ute känner igen sig och kan bekräfta vad det är eller kanske komma med teorier.
 
För det första så gör det fruktansvärt jävla ont. Smärtan befinner sig huvudsakligen högt upp i magen, ungefär i mellangärdet, och mellan skulderbladen. Sen strålar smärtan ut, så det är inga små områden vi pratar om. Det är inte likt magknip och mensvärk någonstans, det är en helt annan sorts smärta. Jag får lite svårt att andas och andas gärna med små snabba andetag samt lägger mig gärna på rygg och sträcker ut mig. Jag kurar alltså inte ihop mig till en liten boll som de flesta vill göra när de har ont i magen. En annan sak som är väldigt märkbart är att jag blir sjukt trött och matt. Jag orkar inte göra ett skit utan ligger i princip stilla tills det gått över (då känner jag hur energin kommer tillbaka). Jag mår inte illa och kan äta och gå på toa som vanligt. Dock är det kanske inte så jättelockande att äta massa mat när man har ont i magen, men jag kan och har gjort det. Har försökt att skriva upp när jag har ont och vad jag har ätit innan osv men jag ser inget som helst sammanband. Jag kan ha ont 1-2 gånger i veckan till 1-2 gånger i halvåret. Det är alltså helt oregelbundet. Smärtan kommer aldrig pang boom utan den smyger sig på och kan hålla i sig i allt från två timmar till två dagar. Det vanligaste är nog att den håller i sig mellan 4-12 timmar.
 
Jag har googlat en del och jag tycker själv att det låter lite som gallanfall. Mormor har opererats för det och mamma har det nog också (hon ska kolla sig nu i veckan). Men farbror doktorn tyckte inte att det var så sannolikt i och med min unga ålder.
 
Jag tror att jag fått med allt nu. Hör görna av er om ni känner igen detta! :)
Kommentarer
Nathalie säger:

Tycker inte du ska ge upp angående det din mormor hade bara för åldern. Har andra smärtor som blivit avfärdade på grund av min ålder och jag har inte kunnat få någon hjälp alls. Så ligg i istället och försök se om det går att kolla upp det i alla fall.

Svar: Ja, jag ska försöka (igen). Om medicinen inte hjälper så ska jag be dem kolla upp gallan.. Tack för att du bryr dig :)
Emmy Thörnelöf

2013-01-08 | 03:26:12
Bloggadress: http://mentallyunstable.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Min profilbild

Välkommen till min blogg! Mitt namn är Emmy och jag kommer från Lindome som ligger två mil söder om Göteborg. Skriver mycket om Turkiet, min vardag, tankar och upplevelser. Träffade min kärlek i Turkiet sommaren 2012 och har sedan dess spenderat ett år i turistorten Alanya. Flyttade tillbaka till Sverige i början på 2014. Vill ni komma i kontakt med mig så kommentera här på bloggen eller skicka ett mail!

Mail: [email protected]
Instagram: emmythornelof